28
מאי
2015
0

מלחמות

"הסתר אסתיר פני"

אבל, את ידו אני רואה בפנים.

מחפש את חברי כבמשחק מחבואים

ובטוח שלמוצאו יהיה נעים.

מודה לה' גם על מלחמות

נגד רוחות ושדים בחלומות.

קיבלתי אותן לחיזוק פנימי

נסיונות, מלחמות שעלי לפרש למה הגיעו אל חצר נפשי.

מחפש את חברי כבמשחק מחבואים

מקורות
השראה מהרצאה של אמונה אלון:
"גדולים מעשי א-להי" אמיר גלבוע
(1917-1984).
ספר דברים פרק לא :יח
וְאָנֹכִי הַסְתֵּר אַסְתִּיר פָּנַי
בַּיּוֹם הַהוּא עַל כָּל הָרָעָה אֲשֶׁר
עָשָׂה כִּי פָנָה אֶל אלוקים אֲחֵרִים:
תלמוד בבלי מסכת עירובין דף יח/ב
עין יעקב על מסכת עירובין אות (ג)
מִיָה בֶן אֶלְעָזָר, כָּל אוֹתָן שָׁנִים שֶׁהָיָה אָדָם
הָרִאשׁוֹן בְּנִידּוּי, הוֹלִיד רוּחִין וְשֵׁדִין וְלִילִין,
שֶׁנֶּאֱמַר (שם ה) "וַיְחִי אָדָם שְׁלֹשִׁים וּמְאַת
שָׁנָה וַיוֹלֵד בִּדְמוּתוֹ כְּצַלְמוֹ", מִכְּלָל דְּעַד
הָאִידְּנָא לָאו ,כְּצַלְמוֹ' אוֹלִיד.
הכתב והקבלה על בראשית פרק מ
פסוק ח
וזה, רוב החלומות באים, אם מהרהורי
דיומא, או ע"י מערכת השמים או ע"י רוחות
ושדים ומעוטא דמעוטא מהם באים ע"י
מלאך, והחלומות הבאים ע"י מלאך הם אשר
אין להם רק פתרון אחד אמתי, והפותר צריך
להיות איש אשר צלם אלהים עליו ורוח
ה' מתנוססת בו, ולזה מתענין על מקצת
חלומות כי חוששין פן באו ע"י מלאך…
תלמוד בבלי מסכת ברכות דף נה/ב
עין יעקב על מסכת ברכות אות (קכג)
הַחֲלוֹמוֹת הוֹלְכִין אַחַר הַפֶּה? שֶׁנֶּאֱמַר,
(בראשית מא) "וַיְהִי כַּאֲשֶׁר פָּתַר לָנוּ כֵּן הָיָה",
וְאָמַר רָבָא, וְהוּא דְּמַפְשַׁר לֵיהּ מֵעֵין חֶלְמֵיהּ,
שֶׁנֶּאֱמַר, (שם) "אִישׁ כַּחֲלֹמוֹ פָּתָר". (שם) "
בודאי לא רוצים נסיונות, שהם קשים. על
עניין זה מתפללים כל בוקור:
סדור תפלה – נוסח אשכנז – ברכות
השחר
ינוּ שֶׁתַּרְגִּילֵנוּ בְּתוֹרָתֶךָ. וְדַבְּקֵנוּ בְּמִצְוֹתֶיךָ. וְאַל
תְּבִיאֵנוּ לֹא לִידֵי חֵטְא. וְלֹא לִידֵי עֲבֵרָה וְעָוֹן.
וְלֹא לִידֵי נִסָּיוֹן. ..
בגמרה מסופר שדוד ביקש נסיון ואחר
כך על זה נכשל. צפור היא סמל של האויב
בהיצר הרע:
תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף קז/א
עין יעקב על מסכת סנהדרין אות (רלה)
דִּכְתִיב, (תהלים יא) "לַמְנַצֵחַ לְדָוִד בַּה' חָסִיתִי
אֵיךְ תֹּאמְרוּ לְנַפְשִׁי, נוּדִי הַרְכֶם צִפּוֹר". אָמַר
דָּוִד לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם,
מְחֹל לִי עַל אוֹתוֹ עָוֹן, שֶׁלֹּא יֹאמְרוּ, (הרשעים)
הַר שֶׁבָּכֶם – צִפּוֹר נִדֵּדַתּוֹ. דָּרַשׁ רָבָא, מַאי
דִּכְתִיב, (שם נא) "לְךָ לְבַדְּךָ חָטָאתִי" וְגוֹ', אָמַר
דָּוִד לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, גַּלְיָא וִידִיעָא קַמָּךְ
, דְּאִי בָּעָאִי לְמִכְפֵּייהּ לְיִצְרִי, הֲוָה כַּיְיפִינָא.
אֶלָּא אֲמִינָא, דְּלָא לֵימְרוּ, עַבְדָּא זָכִי לְמָרֵיהּ.
דָּרַשׁ רָבָא, מַאי דִּכְתִיב, (תהלים לח) "כִּי אֲנִי
לְצֶלַע נָכוֹן, וּמַכְאוֹבִי נֶגְדִּי תָמִיד" – רְאוּיָה
הָיְתָה בַּת – שֶׁבַע בַּת אֱלִיעָם לְדָוִד, מִשֵּׁשֶׁת
יְמֵי בְּרֵאשִׁית, אֶלָּא שֶׁבָּאתָ עָלָיו בְּמַכְאוֹב…

הגב